Vraag het de CFO

Bart van Rooij

CFO Pathé

Bioscoopbranche vindt zich continu opnieuw uit

Innovatie is aan de orde van de dag bij Pathé. De bioscoopketen heeft een aantal lastige coronajaren achter de rug en heeft te maken met de opkomst van bekende streamingsdiensten. Het antwoord daarop van Pathé is innovatie, transformatie en efficiëntie. “Wij zijn druk bezig om de bioscoop als aantrekkelijk uitje onder de aandacht te brengen”, vertelt CFO Bart van Rooij. “Tijdens de coronacrisis konden mensen ons vaak niet eens bezoeken en hebben ze alternatieven ontdekt. We zien dat blockbusters zoals Barbie en Oppenheimer bezoekers in groten getale weer terugbrengen naar onze bioscopen.”

Fotografie: Cor Salverius

De bioscoopbranche is al meerdere keren ten dode opgeschreven. Na de komst van de tv, vervolgens de videorecorder en het meest recent de introductie van streamingsdiensten zoals Netflix. Het waren momenten waarop gedacht werd dat het einde verhaal was voor de bioscoop. Van Rooij: “De branche heeft zich continu opnieuw moeten uitvinden. Daar bovenop zijn we door de coronacrisis zwaar getroffen. In die twee jaar, zijn we bijna de helft van de tijd dicht geweest.”

Toename van streamingsdiensten

Tijdens de coronacrisis heeft het thuis streamen van films en series een vlucht genomen. “In Nederland hadden we voor de coronacrisis met Netflix en Videoland twee grote streamingsdiensten. Beide geënt op series. Tijdens de twee coronajaren hebben de grote studio’s hun eigen streamingsdienst opgezet en is het aanbod verveelvoudigd. Bovendien boden zij naast series ook films aan. De filmmarkt is veranderd. Er zijn films die niet meer in de bioscoop komen, maar exclusief worden geproduceerd voor de streamingsdiensten. En er zijn films die door de streamingdiensten zijn gemaakt, maar toch eerst een exclusieve bioscooprelease krijgen. De streamingdiensten zien namelijk in dat er geen betere marketingmachine is dan de mond-tot-mond-reclame van een goede bioscooprelease.”

Tegenwoordig hoef je dus niet meer naar de bioscoop om een goede, actuele film te zien. “Je hoeft vaak ook niet lang meer te wachten voordat je een film die draait in de bioscoop thuis kunt zien. Soms wordt er op het moment dat een film draait in de bioscoop, al geadverteerd dat de film binnenkort ergens te streamen is. Vanuit dat perspectief is de aanleiding om naar de bioscoop te gaan dus minder geworden. Aan ons om de toegevoegde waarde van een film in de bioscoop dagelijks te bewijzen.”

Innovatie en transformatie

2019, het jaar voor de uitbraak van het coronavirus, was het meest succesvolle jaar ooit voor Pathé. Daar zit het bedrijf nu nog steeds onder, ondanks een goede zomer. De bioscoopbranche heeft – net zoals de culturele sector – een paar lastige jaren achter de rug. Van Rooij: “Nadat we vorig jaar weer open zijn gegaan, kwam het besef dat de markt is veranderd. Dit is het gevolg van de concurrentie van de streamingdiensten en komt ook doordat mensen het minder in het systeem hadden om uit te gaan en dus ook om naar de bioscoop te gaan. Wij moesten aan de bak om onze bezoekers terug te winnen en we hebben de focus op innovatie – dat altijd hoog in het vaandel staat bij Pathé – verder versneld. Ons product moet natuurlijk in orde zijn. Dus beeld, geluid en zitcomfort moeten top zijn. Daar investeren we volop in. Een belangrijke innovatie van de afgelopen jaren zit in de stoelen. We bieden bezoekers meer comfort en ruimte met onze relax seats. Je komt als bioscoop niet meer weg met de klapstoeltjes die je vroeger had. Op het moment dat je mensen wilt verleiden om naar de bioscoop te gaan, moet je hen een extra beleving bieden. Ook zetten we volop in op het creëren van de beste beleving met onze premium belevingen zoals het grootste scherm van IMAX, de beste kwaliteit met Dolby Cinema en de bewegende stoelen met diverse effecten waaronder geur, regen en wind van 4DX.”

 

“Wij kunnen wel blijven wachten op het moment dat we weer terugkomen op het niveau van 2019, maar dat is niet slim.”

 

“Daarnaast zetten we in op het verrijken van het dagje of avondje uitje bij Pathé. Dat doen we door bij steeds meer van onze bioscopen ook horeca en andere entertainment, leisure en horecagelegenheden toe te voegen. Denk aan gaming, digitale escaperooms en horeca. En we zorgen ervoor dat bioscoopbezoek ook in de huidige tijden toegankelijk blijft voor iedereen. Zo lopen er kortingsacties met grote retailers om de bioscoop als aantrekkelijk uitje onder de aandacht te brengen.”

Daarnaast zet de organisatie vol in op efficiëntie. Zoals de uitrol van automatische toegangspoortjes. Van Rooij: “Efficiëntie is al langer een speerpunt bij Pathé. De bezoeker staat centraal in alles wat we doen. En door toegangspoortjes en zelfscankassa’s in te zetten maken we de customer journey sneller en prettiger voor onze bezoekers. Daarnaast is het in de huidige arbeidsmarkt lastig personeel te vinden en zijn de loonkosten gestegen. Automatisering helpt om de loonkosten te drukken en zo dus geld en tijd te besparen. Ook hebben we pin only ingevoerd in onze bioscopen. Ook dat zorgt ervoor dat veel procedures wegvallen en geld en tijd wordt bespaard. Daarnaast zorgt pin only voor meer veiligheid voor onze medewerkers.”

Nieuwe businessstromen

Minder bezoekers betekent uiteraard ook minder directe inkomsten uit bioscoopbezoek voor Pathé en minder winstgevendheid. Van Rooij probeert dat ergens goed te maken. “We willen efficiënter worden aan de kostenkant, maar we willen ook nieuwe businessstromen aanboren. Wij hebben dertig grote gebouwen, verspreid over Nederland. Wij zijn aan het kijken hoe we die gebouwen meerdere functies kunnen geven, om de bezoekersstroom weer toe te laten nemen. Daarnaast willen we ze meerdere activiteiten bieden zodat de verblijfstijd toeneemt.  Zo hebben we in zes vestigingen inmiddels een gaming center waar bezoekers samen kunnen komen om te gamen. Games kun je natuurlijk thuis doen, maar het kan ook een sociale activiteit zijn. Met vrienden.”

Private cinema

Eén van de laatste innovaties is de private cinema genaamd The(Any)Thing bij Pathé Ypenburg. Dat zijn ruimtes die bezoekers in de bioscoop kunnen huren, waar ze met z’n tweeën of een kleine groep van maximaal vijf personen een eigen film kunnen kijken. “Hiervoor offeren we in één van onze locaties een hele zaal op. Ik kijk hierbij naar het ‘het slechtste zaalscenario’. Dat is de zaal die de minste bezoekers trekt en het minste rendement levert. Ieder nieuw concept moet in ieder geval kunnen concurreren met de slechtste zaal. Dat roept vanzelfsprekend vragen op bij mijn collega’s. Zij vragen zich af hoe we met twaalf stoelen meer kunnen verdienen dan met tweehonderd normale bioscoopstoelen. Het is mijns inziens rendabel omdat de prijs van private cinema hoger ligt en we het vaker verhuren op een dag.”

Rendement boeken

Alle innovaties en transformaties die Van Rooij met zijn collega’s doorvoert, worden gevoed door de constatering dat de organisatie operationeel moet blijven draaien met minder bezoekers dan dat ze voor de coronacrisis gewend waren. “Wij zijn een bioscoopbedrijf, maar ook een vastgoedbedrijf. Het kost veel geld om onze dertig gebouwen in stand te houden, schoon te maken, te verwarmen en te koelen. Wij moeten rendement boeken op die gebouwen. Wij kunnen wel blijven wachten op het moment dat we weer terugkomen op het niveau van 2019, maar dat is niet slim. We hebben ervoor gekozen om het bedrijf te transformeren zodat we ook met minder bezoekers toekunnen. De kosten van vastgoed en wat er allemaal bij komt kijken, stijgen door. Daar moet wel iets tegenover staan.”

Facilitator van innovatie

Van Rooij ziet het als CFO als zijn belangrijkste verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de organisatie klaar is voor de toekomst. Vanuit die rol probeert hij, met een financiële pet op, een facilitator te zijn van innovatie. “De ene keer moet ik het stimuleren, de andere keer zijn kritische vragen nodig. Is er goed over nagedacht? Loont het überhaupt wel? In basis heb ik vertrouwen en is het een kwestie van proberen. Je ervaart pas dingen op het moment dat je het in de praktijk toepast.”

 

 “Als CFO moet ik er voor zorgen dat mijn collega’s bewust risico’s nemen.”

 

“Alleen, en dat vind ik ook de rol van de CFO, moet ik er altijd voor zorgen dat mijn collega’s bewust risico’s nemen. Het is niet erg om risico’s te nemen, want het zijn innovaties die zich nog niet bewezen hebben in de bioscoop. Het is alleen zaak dat je daar goede discussies over voert en weet welke risico’s je neemt. Op basis daarvan neem je een besluit. Daarin is bij ons een belangrijke rol weggelegd voor de businesscontrollers. Zij denken in scenario’s. Wat als dit gebeurt... Wat als dat gebeurt… Als je een nieuw concept uitrolt, is het, zeker de eerste keer, duur. Je moet uitvinden en bedenken hoe je het moet inpassen in de bioscoop. Op het moment dat iets fout gaat, moet je het ook weer oplossen. Daar betaal je leergeld voor. Om er vervolgens voor te zorgen dat bij een verdere uitrol van zo’n concept de investering en de kosten omlaaggaan.”

Filmliefhebber?

Van Rooij is sinds april 2019 CFO van Pathé. Hij is wel filmliefhebber, maar geen filmkenner.  “In coronatijd zijn we begonnen met een filmpubquiz. Als ik hieraan meedoe, eindig ik steevast ergens onderaan. Er werken hier veel collega’s die echte filmfanaten zijn. Zeker de collega’s die bij ons de programmering doen. Zij kennen alle films en weten zoveel over acteurs en regisseurs. Daar kan ik niet tegenop.” Toch kunnen we een vraag niet achterwege laten: welke film is de favoriet van Van Rooij? “Mijn alltime favourite is The Godfather. Wat een cast! Het is heel intrigerend hoe dergelijke criminelen een heel menselijk gezicht krijgen en zelfs sympathie oproepen. En mijn collega’s weten het: mijn guilty pleasure is Groundhog day. Heel toepasselijk: die kan ik eindeloos blijven kijken.”  

  

Bart van Rooij - CV foto

Van Rooij ziet het als CFO als zijn belangrijkste verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de organisatie klaar is voor de toekomst.

Bart van Rooij

Functie: CFO.
Organisatie: Pathé.
Leeftijd: 50.
Ambitie: beter worden, als bedrijf, als CFO en als mens. 
Grootste uitdaging: beter worden, als bedrijf, als CFO en als mens.
Ik heb een hekel aan: oneerlijkheid en inconsistentie. 
Favoriete dingen: Regen, goed voor bioscoopbezoek, en zon, goed voor mij.