de toekomst

Rakesh Sukhraj

Manager Corporate Control Odido Nederland

“Ik blijf graag mijn rugzak vullen, met de ambitie om CFO te worden van een grote organisatie zoals Odido”

Het was een hectische periode. Zo kijkt Rakesh Sukhraj terug op de wijziging van de bedrijfs- en merknaam van T-Mobile en Tele2 naar Odido. De nieuwe naam was het gevolg van een fusie van T-Mobile Nederland met Tele2 Nederland eind 2019 en de overname door investeringsmaatschappijen in 2022. “Het was een massive operation”, blikt Sukhraj, Manager Corporate Control, terug. “In één weekend tijd werden alle 119 winkels voorzien van een nieuwe look and feel.”

Foto's: DCI Media

Het was ook een tijdrovende en kostbare periode. Sukhraj: “Op de financeafdeling merkte ik voor het eerst dat de wijziging eraan zat te komen toen ons gevraagd werd om non disclosure agreements te tekenen en te helpen met het alloceren en bijhouden van de budgetten. Daarna werd er in het uiterste geheim gewerkt aan PowerPoints met een nieuw font en een volledige vernieuwde lay-out. De operationele impact is natuurlijk nog veel groter geweest met een volledige rebranding van alle shops. Gelukkig is alles goed verlopen. Natuurlijk is het wel even wennen aan de nieuwe naam. Iedereen in de organisatie leeft en ademt T-Mobile, maar dat gevoel gaat vrij snel weg. Iedereen heeft merchandise gekregen waaronder een waterfles, t-shirt en trui met logo en die worden gedragen op kantoor. Daarnaast is de marketingcampagne grootst opgezet in uitingen op social media, billboards, enzovoorts. Als je dat om je heen ziet, krijg je vanzelf gevoel bij de nieuwe naam Odido.”

Pad naar de CFO-functie

Sukhraj mag zich sinds maart 2022 registercontroller noemen. Hij begon in september 2019 aan zijn opleiding. Destijds was hij nog group business controller bij KPMG. “Ik stond op een kruispunt in mijn carrière. Ik wilde nog een opleiding volgen, maar wist niet precies welke. Ik had al mijn masters behaald in bedrijfseconomie en financieel recht. Van daaruit was ik gestart bij de Rabobank, ruim dertien jaar geleden. Na een korte uitstap richting consultancy bij Deloitte, heb ik bij TNT en KPMG de switch gemaakt naar controlling. Ik stelde mijzelf de vraag: welke opleiding kan van toegevoegde waarde zijn voor het controllersvak? Met in het achterhoofd de gedachte dat ik ooit het pad naar de functie van CFO wil bewandelen. De RC-opleiding bleek het antwoord te zijn en het was een schot in de roos. Het heeft mijn kennis verrijkt en bovendien heb ik een mooi netwerk opgebouwd van mensen die werken bij grote organisaties zoals KLM. Met hen heb ik nog regelmatig contact en tijdens die gesprekken wissel je kennis en ervaring uit. Daarnaast heb ik ook nog contact met de Nyenrode Business Universiteit en ben ik nu mentor voor de nieuwe RC-studenten.”

Op het lijf geschreven

Een toekomstige CFO-rol lijkt op het lijf van Sukhraj geschreven. “Ik haal de meeste energie uit het verbeteren van de organisatie. Dat doe ik door te kijken wat er gebeurt bij een bepaalde implementatie. Varen we nog wel de juiste koers? Is het budget voldoende ten opzichte van wat we doen? Moeten we bijsturen? Zijn er grote transformaties die we willen doen? Die vragen passen perfect bij de rol van CFO. Ik word nu al regelmatig benaderd door startups en scale-ups om daar aan de slag te gaan als financieel eindverantwoordelijke of als rechterhand. Dat zie ik minder zitten. Ik heb een achtergrond bij grotere bedrijven en dan ben je minder bezig met het bouwen aan de organisaties en het opzetten van systemen. Bij grote bedrijven is er een strategische focus. Waar willen we heen? Zijn er bepaalde digitale aanpassingen die we willen doen aan de financefunctie? Ik ben geneigd om te zeggen dat ik graag CFO wil worden van een organisatie zoals Odido. Een organisatie die staat, maar ook geen multinational is. Ik heb nu namelijk geen interesse om, gezien mijn gezinssituatie, te veel in het buitenland te moeten werken. Ik denk dus aan een bedrijf dat gefocust is op Nederland, maar wel groot is. Overigens, een dergelijke stap is nu nog niet aan de orde. Ik zit prima op mijn huidige positie en blijf mijn finance-rugzak nog even vullen.”

“Wij vinden CSRD en aanpalend ESG zeer belangrijke onderwerpen.”

De komst van de CSRD

Per 1 januari 2024 treedt de CSRD-wetgeving in werking. Hoewel Odido niet direct een rapportageverplichting heeft, speelt het onderwerp een grote rol in de organisatie. Sukhraj: “Wij vinden CSRD en aanpalend ESG zeer belangrijke onderwerpen. Zo zijn we bezig om ons wagenpark volledig elektrisch te maken. De normale brandstofauto’s faseren we uit. Daarnaast kopen we voor de volle honderd procent groene energie in. ESG is ook een heet hangijzer voor onze leveranciers. Hoewel we nog niet honderd procent compliant hoeven te zijn aan de CSRD-wetgeving, willen wij dit al wel zijn. Daar zijn we dus druk mee bezig. Wij willen in de loop van 2024 al proefdraaien.”

Lastig, maar belangrijk

Vanuit controlling kijkt Sukhraj tegenwoordig ook met een duurzaamheidsbril naar businesscases. “Veel businesscases werden voorheen beoordeeld op wat het financieel opleverde. We hebben daar een aantal componenten aan toegevoegd. Wij moeten verder kijken dan alleen het financiële deel. De klanttevredenheidsscore is voor ons heel belangrijk. Elke maand bekijken we wat er uit die metingen komt. Met die score in het achterhoofd kijken we ook naar toekomstige businesscases. Wat verwachten we wat de invloed is op de score als we met deze partij in zee gaan? Is dat wel de juiste partij? Daarnaast kijken we verder de keten in. Wij hebben te maken met grote partijen zoals Apple en Samsung. Als zij het ESG-vraagstuk niet goed oppakken, vertaalt zich dat ook weer naar ons door. Ik moet erkennen dat het een lastig vraagstuk is. Het is lastig om de ESG-impact te kwantificeren in een businesscase, maar het is wel iets dat we moeten bespreken.”

Duurzaamheid is een lastig onderwerp in de telecomindustrie, beaamt Sukhraj. De markt gebruikt een hoop energie. “Dat zagen we vorig jaar duidelijk terug in de stijgende energieprijzen. De kosten gingen hard omhoog. Aan de andere kant daalden ze ook weer snel toen de rust terugkeerde. Desondanks lijdt het bij ons geen twijfel dat we inzetten op groene energie, al is dat duurder. Die vraag wordt ook steeds sterker vanuit de maatschappij. Terugschalen in energiegebruik is geen optie voor ons. Wij moeten onze datacenters live kunnen houden. Om ervoor te zorgen dat we internet aan kunnen bieden in heel Nederland. Ik denk niet dat mensen ineens zonder internet kunnen. Echter, we moeten wel de discussie blijven voeren hoe wij onze diensten zo slim en duurzaam mogelijk bij onze klanten kunnen krijgen.”

Slimmer forecasten

De Manager Corporate Control streeft er naar om binnen de finance and control-afdeling van Odido meer te doen met smart financial/BI tooling en minder met Excel. “Excel werkt vooralsnog, maar we zien ook de beperkingen. Wij moeten hier de volgende stap zetten. Dat betekent ook dat we slimmer moeten forecasten. Dat doen we nu in grote Excelmodellen aan de hand van driver based forecasting. Hiermee kunnen we inbouwen wat er gebeurt als wij onze prijzen op de een of andere manier aanpassen. Maar ook wat er gebeurt als we er klanten bij krijgen of verliezen. Wat is dan het effect op onze omzet, onze kosten en op de operationele winst? Dat driver based forecasting zou ik graag inbouwen in het financiële systeem genaamd BOARD. Daarmee zit de analyse-verwerking in één systeem en wordt het nog eenvoudiger om op basis daarvan conclusies te trekken. Dat is iets waar ik de komende tijd aan ga werken.”

Rakesh Sukhraj - CV foto

Sukhraj: “Driver based forecasting bouw ik graag in in het financiële systeem.”

Rakesh Sukhraj

Functie: Manager Corporate Control.
Organisatie: Odido Nederland. 
Leeftijd: 36 jaar.
Thuissituatie: Getrouwd en twee jonge kinderen.
Ambitie: De beste vader zijn en CFO van een grote national.
Grootste uitdaging: Life as a balancing act.
Ik heb een hekel aan: Calimerogedrag en opgevers.
Favoriete dingen: Arthouse films met popcorn, circuittraining, quality time met gezin/vrienden, cocktails maken en culinair dineren.